Jazz klub Trutnov 1979-1981

Pavel Dostál – autor pořadů a programových příloh
Karel Rydlo – předseda, zajišťoval styk s JS SH ČSR
Ivan Sloboda – zvukař a autor pořadů

V únoru 1979 zahájeny rozhovory s vedením Klubu pracujících ROH v Trutnově o založení Jazz klubu při Jazzové sekci SH ČSR. S myšlenkou založit Jazz klub přišel Karel Rydlo, který již byl členem JS  SH ČSR. Při návštěvách u něj jsem si mohl číst v Jazz bulletinech, připadaly mi lepší než Down Beat, který mi posílali kamarádi z emigrace. O Jazz klubu jsme hovořili od listopadu 1978. Jako rockový veterán a jazzový  nadšenec, jsem byl 100% pro. Navíc jsem už v roce 1969 s kamarády založil 1.rockový klub v Trutnově – Surrea Beat Club, jehož jsem byl managerem a měl jsem s čiností hudebního klubu zkušenosti. Kamarádi na Západě mi dodávali jazzové desky a myšlenka, že bych se mohl o tuto hudbu s někým podělit, byla skvělá. Navíc jsem hrál v několika hudebních seskupeních a tady se nabízela možnost dobrého hraní. Karel měl zase doma telefon a ohromnou chuť začít něco nového,  začal tedy vyjednávat s lidmi z JS  SH ČSR v Praze. Ivan Sloboda se přidal později.

10. března 1979 Jazz klub otevřen! V Dělnickém domě v Jihoslovanské ulici.
1. klubový večer
Jazz rock duo Saky-Paky (Pavel Dostál – alt saxofon, flétna, Radko Kynčl – kytara) zahráli skladby Coryell nepřijel (Coryell/Kynčl), Shufflin´ the Blues (Kessel) a Koliba (Kynčl)
Poslechový pořad John Mc Laughlin (Dostál), zaujalo LP Shakti!!!
Vystoupení místních skupin System a Cui Bono
Cyklostilová příloha k programu.
Zpočátku přišlo jen pár lidí, ale poté, co stupidní výběrčí zmizel, jich tam přibylo na 50! Bylo to skvělé, že se podařilo Jazz klub v Trutnově opravdu otevřít!

31.března 1979 2. klubový večer
Hudební profil – Hořící kytara Jimiho Hendrixe (Dostál)
Vystoupení Bluesberry vč. jamu s naším varhaníkem Pavkou Chládkem. Bylo to opravdové jazzové vystoupení s potlesky mezi sóly, zahráli společně skvělé Blues libeňskýho plynojemu od Škvoreckého a další dva kousky!
Cyklostilová příloha k programu.

14.dubna 1979 3. klubový večer
Hudební profil – Nová vlna v rocku – Punk (Dostál)
Vystoupení pražské amatérské skupiny Tlön
Cyklostilová příloha k programu. Hlavně o punk rocku.

6.květen 1979 4. klubový večer
Vystoupení trutnovské skupiny Cui Bono s M.Chadimou .
Původně mělo přijet celé Extempore, ale přijel jen M. Ch. Museli jsme vracet polovinu vstupného.

2.červen 1979 5. klubový večer
Poslechový pořad – Průnik folkór-jazz (Dostál)
Vystoupení dua Viklický-Andršt.
Cyklostilová příloha k programu.

16.červen 1979 1.přehlídka jazz a rockových skupin v Trutnově:
Rosa
Tandem Saky-Paky
Cui Bono
Klávesová konkláva (klávesmani všech tří kapel s naší rytmikou)
System
Duo Durman + Posejpal
Extempore
Špatné nazvučení a nesehranost klávesmanů. Cui Bono zazářili! Extempore odešla aparatura. V zákulisí Národního domu vyhrával Jim Čert.
Pozn. V knize Alternativa M.Chadimy je tato akce chybně datovaná. Zato tam je vylíčen soukromý mejdan v Trutnově, kde v noci jamovali Jim Čert, D+P a někteří muzikanti z Extempore.

6.-8. listopad 1979 Měli jsme v plánu zahájit novou sezónu velkým koncertem místních skupin s hostem z Prahy, ale bylo nám oznámeno, že se nebude konat pro nedostatek koksu. Později se ukázalo, že ostatní akce v Dělnickém domě probíhají a v termínu, který jsme požadovali, se bude konat Týden sovětské kultury. S podivem jsme ještě obdrželi druhou informaci, že nejde o koks, ale dokonce o výměnu kotle! Po zahájení Týdne (na VŘSR), jsme se sešli a rozhodli se druhý den intervenovat na vedení KP. 8. listopadu se telefony netrhly a nakonec nám byl přislíben náhradní termín 16.12.

23.listopad 1979 6. klubový večer
Přednáška Josefa Vlčka Nové směry v rocku music (soudobá alternativní hudba)
Vystoupení pražské skupiny Kilhets
Cyklostilová příloha k programu.
Konec koncertu byl poznamenán agresí pořadatele Zahradníka, který se snažil rozehnat muzikanty. Lidi se však nedali a vyžádali ještě několik přídavků Kilhets, ti koncertovali 100 minut.
Pozn. V knize Alternativa M.Chadimy je tato akce chybně datovaná.

5.prosinec 1979 Naše aktivity již zřejmě zaznamenala místní StB. Jsme předvoláni do Klubu pracujících, kde nám vrátili povolovačku na další program s tím, že nebudou povolována vystoupení kapel, které nemají platné přehrávky. Chtějí  také scénář celého programu, hlavně to, „co se bude říkat“.
Pozn. V knize Alternativa je popsán incident Kilhets/VB s hozenou lahví členem kapely, včetně obav, zda nebude mít následky „prozrazení“, že kapela vystupovala v trutnovském Jazz klubu. Následky se ihned dostavily. Žádná kapela bez přehrávek si v Trutnově již nezahrála.

16.prosinec 1979 7. klubový večer
Zimní rockování – přehlídka kapel v Národním domě Trutnov
Cyklostilová příloha k programu byla zakázána, i když už byla namnožena! Nedozvěděli jsme se proč. Ale koncert se konal.
Cui Bono – mladý rock
Šokovali svými fešáckými oblečky a milým úvodem, no jasně, mladíčci! Skvělé blues na Préverta: Trh na ptáky (kdyby to tak mohli natočit). Další skladby: Cucák, Kobyla, Obézní blues, Zelinář, Sallam alejkum, Herečka, Týden, Cedule…
Tandem Saky-Paky
Jazz-rock duo tentokrát ve skvělé formě, včetně free Valčíku na rozloučenou, Schody do Paky, Bloomdido (Parker), Within You Without You (Harrison) ad.
KAMA
Duo KAláb – MAtoušek a jejich zvukový experiment Pohádka o veliké zimě (Kaláb) (části: Spisovatel, Staré housle, Maruška a Soňa, Happy End nade vše). Je to pohádka o prorežimním scénáristovi Knitlovi, jak píše svůj nový blaf pro tv a stěžuje si, že v teplárně málo topí. Prča. Televizní hlasatelku hrála Blanka Palánová jh. Pozn. Autor si svoje protirežimní básně později odseděl na Borech.
Rosa + Relaxace
Společné vystoupení naší kapely s Relaxací (Praha), Mazánek zpíval mantry a my cinkali na perkuse, já pak duněl na ohromné gongy a činely!
Ozimy – hudební happening
(části: Mlhy na blatech, Blesk z čistého nebe, Setba, Smutek země, Boj živlů)
Scénář volné kompozice (Dostál)
Mlhy na blatech: tma, jen svíčka ozařuje pódium, hudba: cinkají perkuse, šumí vítr, syntezátor hraje ve vysokých polohách
Blesk z čistého nebe: sólo pro dvě bicí soupravy, ostatní mají baterky a ve tmě běhají po pódiu a v detailech svítí na bubeníky
Setba: bicí hrají ostinato, přicházejí jednotliví muzikanti a improvizují svá sóla, boďák na sólisty, Velký Hospodář sije zrno do obecenstva
Smutek země: Blues, modré světlo, zpěv přes fazer, scatt
Boj živlů: hudebníci se rozdělí na dvě skupiny, Podzim (dívky metají listí z košíků), Zimu (dívky metají umělý sníh), hudební motivy se střídají, zápasí spolu a vyhrává Zima. Vše končí v tmách zimy. Hudebníci se zespodu osvícenými obličeji odcházejí do tmy.
Společný projekt místních muzikantů: Mlhy na blatech se změnily ve výbuch sopky, pak začaly lítat pojistky a celá skladba se rozpadla. Líp dopadlo druhé blues, ale Boj živlů moc nevyšel. Inu, všichni jsme chtěli experimentovat jako hoši na Západě! Jak se vyvalily ty mlhy zdola, začal jsem řvát smíchy, a to mi Vladi Kaláb (náš bubeník) nikdy nezapomene! Já to tak tragicky nebral, co by se pak mělo stát Landovskýmu, když uprostřed Hamleta přišel mlčky na scénu s koštětem v ruce???
Pozn. Původně byla pozvána kapela Energie G (Praha), nebyla povolena.

14.leden 1980 Jednání na KP Trutnov ohledně další činnosti Jazz Klubu s ředitelem Hetfleišem. Co bylo překvapivé, hlavní slovo jsme měli my. Ředitel nám poděkoval za naši práci a hlavně ocenil naši trpělivost, kterou jsme měli s jeho organizací a vytrvalost, s jakou propagujeme hudbu. Dokonce se nám omluvil za to nevydání programu Zimního rockování, prý potíže na tiskové komisi ONV, musel to stáhnout. Pro příště se prý dají věci zlepšit.
Současně jsme dostali nabídku pro duo Saky Paky na spolupráci s filmaři manželi Votrubovými.
Na začátku roku 1980 však pokračovaly snahy zakázat JS SH ČSR a po nadějném jednání se vůbec nic nedělo…

22.únor 1980 8.klubový večer
Poslechová diskotéka New Thing – jazzová avantgarda 60.let (P.Dostál)
Vystoupení rock skupin Rosa a Consul PGS (comeback kapely).
Cyklostilová příloha k programu.

3.březen 1980 Předseda Jazz klubu v Trutnově Karel Rydlo píše na ministerstvo kultury dopis podporující činnost Jazzové sekce. „…plně souhlasíme s metodami práce Jazzové sekce, s jejím nazíráním na současnou hudbu. Už dávno bylo potřeba vyplnit mezeru na poli jazzové a rockové hudby. Je potěšitelné i to, že se Jazzová sekce snaží o zasazení této hudby do širšího kontextu naší kultury. Přitom si musíme uvědomit, že celou práci Jazzové sekce dělají odborníci vysoce kvalifikovaní a dělají ji zcela zdarma, jen z čistého zaujetí pro věc. … I my, zde, pracujeme obdobně. Snad právě proto vás můžeme ujistit, že my všichni, kteří jsme členy Jazzové sekce, ji považujeme opravdu za svoji organizaci, která pracuje pro nás a my zase pracujeme pro ni. Členství v Jazzové sekci si všichni opravdu vážíme. Pokud by měla reorganizace jazzového života vést ke zrušení Jazzové sekce, jsme rozhodně proti.“

4.března 1980 Píšu také osobní dopis  na ministerstvo kultury ve stejném duchu. „…Nedocenitelnou službu hudebníkům a celé jazzové veřejnosti poskytuje Jazzová sekce i vydáváním svých metodických materiálů. Z nich zejména Jazz bulletin dosahuje špičkové úrovně. Grafická úprava snese světová měřítka, obsah je orientován na překladové články ze zahraničí. Výběr je dělán na výši. Dává postupně komplexní obraz o dění v současné hudbě. Jazzová sekce tak úspěšně zaplnila mezeru v publikační činnosti nakladatelství. Důležitá je i snaha o širší kulturní záběr celé rockové a jazzové oblasti. Tato témata jsou v kulturních rubrikách časopisů zcela ignorována. Musím se zmínit i o lidském faktoru Jazzové sekce: zde pracuje zcela bezplatně řada odborníků, publicistů, překladatelů i organizátorů. A dělají svou práci dobře. Stejně tak pracujeme i my, členové jednotlivých jazzových klubů… Všichni pomáháme propagovat dobrou hudbu a posouvat hudební dění kupředu. Cítíme vnitřní sepětí s Jazzovou sekcí a svoji práci (byť někdy nedoceněnou) děláme opravdu s láskou. … Myslím, že by se Jazzová sekce rozhodně neměla rušit. Jsme s ní plně spokojeni. A mohla by vykonat ještě větší kus práce, kdyby byla náležitě podporována z patřičných míst (jak je tomu např.v Polsku).“

26.března 1980 Jedu na JS SH ČSR do Prahy, mluvím se Srpem. Předávám mu naše podpůrné dopisy. Srp: MK je prý zděšeno reakcemi členů JS na plánovanou reorganizaci JS a neví, jak se zachovat! Mluvíme o další spolupráci, „dírách“ v síti StB a „vývozu“ kapel a informací z Prahy k nám. Osobně jsem potěšen, že mi otisknou v Jazz bulletinu moji studii Norwid/Niemen.

31.březen 1980 9.klubový večer
Trojkoncert Žlutý pes, Marsyas, Merta.
Narvaný Národní dům.

25.červen 1980 Podávám na KP koncept Ročenky Jazz klubu Trutnov. Bez odezvy.

Po devítiměsíční pauze, kdy nebylo možné vůbec nic zorganizovat,  jsme uspěli s novou koncepcí programu klubových večerů. Nová programová řada se nazývala Echo a kombinovala možnost poslechu novinek se slovem a informacemi z oblasti hudby, kterých se zoufale nedostávalo a zároveň skýtala možnosti hudebních vystoupení.

27.listopad 1980 Nahrávám v místním Rozhlase po drátě relaci o našem Jazz klubu, propaguji hlavně náš nový projekt Echo. Odvysíláno.

4.prosinec 1980 Echo I.
Vývoj jazzu a moderní hudby – pracovní písně a spirituály
Hudební profil – Po nebi a po zemi s Pink Floyd/1
Hudební aktuality
Staré, ale dobré – George and Beathovens
Folkové okénko – Dáša Voňková
Poslechněte si! – Chick Corea – Fiesta
Okénko pro hosta – Sólové vystoupení Boyi Doležálka z Cui Bono
Ormigová příloha k programu. Lepší a kvalitnější. KP Trutnov dokonce vydal propagační plakátky s interview 5 otázek pro Echo.

12.prosinec 1980 Schůzka v KP ohledně Jazz klubu. Přivítala nás nová referentka pro zájmovou činnost slečna Žižková, která byla zcela nadšená naší činností a hned jsme věděli, odkud vítr vane, to její nadšení začátečnice posunulo naše snahy k nové realizaci! Ještě nevěděla, zač je toho loket! Přišla s novými nápady: udělat naživo jazzové tance, jazzovou poezii s hudbou, jazz pro děti…

6.leden 1981 Můj šéf, ředitel okresní knihovny v Trutnově, prorežimní básník a velký komunista Luboš Zelený, přišel z porady na ONV a s vážnu tváří mi sdělil, že přišel přípis z KNV o zrušení a zákazu Jazzové sekce SH ČSR! Sekce byla vyloučena ze Svazu hudebníků a poté zrušena, s jejím jménem se nesmí nadále nikde operovat. Ovšem, ke slečně Žižkové se tahle informace zřejmě nedostala, naše programové přílohy byly do konce naší činnosti uváděny pod hlavičkou: Jazz klub Trutnov při KP, JS SH ČSR. Zkratky byly tehdy tak vžité a samozřejmé a bylo jich tolik, že nikdo nezkoumal, co vlastně znamenají.

15.leden 1981 Echo II.
Vývoj jazzu a moderní hudby –  Ragtime vč. živě zahraných ragtimů F. Jirkou.
Hudební profil – Po nebi a po zemi s Pink Floyd/2
Hudební aktuality
Folkové okénko – V. Merta
Okénko pro hosta – Sólové vystoupení F. Jirky s Preludiem a fugou a moll J.S. Bacha
Přineste si desku! – samoobslužná rubrika pro posluchače – pouštěli se Psí vojáci z mgt pásku.
Ormigová příloha k programu.

12.únor 1981 Echo III.
Vývoj jazzu a moderní hudby – Blues
Hudební profil – John Lennon – in memoriam. Jeho smrt nás velmi zasáhla, profil cca 100 min.
Hudební aktuality
Folkové okénko – Bulat Okudžava
Poslechněte si! – Weather Report – Gibraltar
Ormigová příloha k programu.

17.únor 1981 Navšívila mne slečna Žižková z KP a musel jsem vyplnit delegačenku na jejich konferenci, kde prý budeme jako Jazz klub vyznamenáni! Když odešla, řval jsem smíchy. Konference jsem se nakonec nezúčastnil kvůli zlobivému žlučníku mé těhotné ženy. Prý jsem měl dostat odměnou za práci v Jazz klubu knihu. Prý. A svazák Brádler hřímal z řečnické tribuny, že „trne, když si zase Jazz klub pozve někoho takovýho jako je Pepa Nos!“

10.březen 1981 Ráno začal ředitel Zelený opět o Jazz klubu. Zdá se, že mu začínám být nepohodlný, je velmi vystrašený, i když jinak dělá suveréna a hrdinu. To bych od něj nečekal. Charakteristická věta: „Takhle to daleko nedotáhnem, ty i já!“

19.březen 1981 Echo IV.
Vývoj jazzu a moderní hudby – New Orleans Jazz
Hudební profil – Nové blues – reggae, přednášel Zub: *****!
Hudební aktuality
Okénko pro hosta – Tančíme jazzové tance, charleston ad. v podání místních amatérů
Folkové okénko – Petr Lutka
Film –  Současné americké umění (dovezli z JS, zřejmě zápůjčka z US Ambassy)
Přijel i Tom Křivánek z JS, mluvili jsme o dalších programových záměrech.
Ormigová příloha k programu.

16.duben 1981 Echo V.
Vývoj jazzu a moderní hudby – Dixieland
Hudební profil – The Queen – nová královna v Británii (první profil Ivana Slobody)
Hudební aktuality
Folkové okénko – Bob Dylan
Přineste si desku – The Gentle Giants, Psychedelic Underground (lidi z publika)
Echo si získalo své posluchačstvo, sálek na Nivách byl skoro plný a protože jsme přes tmu neviděli na lidi, trochu jsme si přisvítili a byli jsme překvapeni: fotil si nás Bohdan Holomíček!
Ormigová příloha k programu.

21.květen 1981 Echo VI.
Program se nezachoval

25.červen 1981 Echo VII.
Program byl již připraven (profil Led Zeppelin apod.), ale KP nevytiskl plakáty, takže jsme se dohodli, že bude až po prázdninách.

2.červenec 1981 Zátah StB na trutnovské muzikanty. Hledají ilegálně dovezené hudební nástroje a zakázané tiskoviny. Při domovních prohlídkách jsou zabaveny opisy Charty 77, samizdaty, včetně protirežimních veršů našeho bubeníka Vladimíra Kalába s mou studií Politický vtip v Československu. Vladimír Kaláb a Vlastislav Matoušek z naší kapely Rosa končí na Borech, já po dlouhé vazbě, s podmínkou u lopaty.  To znamená i konec činnosti trutnovského Jazz klubu. Karel Rydlo prodává dům v Trutnově a mizí do Prahy. Ivan Sloboda bere roha do Vídně, dnes žije v Kanadě.
V letech 1985-87 jsem částečně obnovil osvětovou hudební činnost v pořadu Tam-tam. Tři roky jsem nakonec hrál rock s těma rošťákama z Cui Bono. Skončili jsme v Pakulu 1988. Po revoluci vydává JS mou stať Český blues, kterou jsem původně psal pro vydání v Jazz petitu. S profilem Johna Lennona jsem jezdil po klubech, ale také věznicích. Vězňům přitom plály oči. Vím proč.

Pavel Dostál 2016

Share This: